Jako mnoho dalších pracovně přetížených rodičů jsem odkládal děti na Youtube. Ano, je to hrozné, ale bylo to způsobené časovou krizí, lepší řešení jsme nenašli. Píše se rok 2017. Děti mnohdy tráví i několik hodin sledováním stupidních videí, která však milují. Asi by to bylo v pohodě – kdyby se jim líbila vzdělávací videa. Jenže kvalitní výuková videa na Youtube téměř žádná nejsou a když ano, děti to nebaví. Chtějí sledovat jenom bezduché blbosti. Kdo ta videa natáčí? Proč jsou tak nekvalitní? Proč je jich tolik!? Proč mají tak astronomické počty shlédnutí? … A dalo by se tím uživit?
Podle čeho se posuzuje kvalita?
Za vším stojí mocný algoritmus Youtube, který jediný rozhoduje o tom, co uživatelům nabídne ke shlédnutí. Algoritmus posuzuje videa podle různých parametrů, bohužel ne na základě kvality předávaných informací (videa by musela posuzovat superinteligence). Rozhodující je atraktivita náhledového obrázku, jak dlouho uživatelé vydrží na video zírat, jak interagují (počty přihlášení k odběru, lajky, komentáře) a na jaká videa jdou zírat poté. Problém je, že Youtube tímto nutí tvůrce produkovat v první řadě sny, tedy věci, které jsou nerealistické, ale uživatelsky co nejatraktivnější. Youtube algoritmus opravdovou kvalitu neumí rozpoznat, protože reaguje na chování stáda. Youtube algoritmus pouze sleduje pohyb stáda a následně podporuje videa, která jsou v souladu s pohybem stáda. Musí kvůli tomu mít i řadu omezení a korigovat pohyb různými zákazy. Stádo je totiž v součtu neskutečně pitomé.
Ryan Toys Review
Je to taková normální americká rodinka. Matka amatérským způsobem natáčí synka Ryana a jeho tatínka jak spolu blbnou. Podobných show jsou tisíce. Naprosto o ničem. A právě díky algoritmům na Youtube dochází k evolučnímu výběru způsobem „čím blbější, a čím je toho víc, tím vyšší to má hodnotu„. Jediný problém je, jak spustit efekt sněhové koule, protože bez toho Youtube video nikomu ani nenabídne.
Kvalitní výuková videa nemají šanci se prosadit, protože natočit takové video trvá mnohonásobně déle, než třeba natočit jak Ryan propichuje balónky s vodou. Konkurovat chrličům videí nemůžete – vždy vyprodukují chytlavých videí mnohem víc, díky čemuž je Youtube upřednostní, protože čím více máte videí, tím více je můžete navzájem prolinkovat. S kvantitou jde ruku v ruce i větší šance, že nějaké video Youtube uživatelům jednou nabídne ke shlédnutí. A když se uživatelé chytí a máte-li dobře nastavený konec přehrávání, začnou sledovat i další z vašich videí.
Proč to Ryanova famílie vlastně natáčí? Protože videa, která Youtube upřednostňuje, jsou nabízena ke shlédnutí stovkám milionů uživatelů (z nichž mnozí nevím proč nevědí, že existuje AdBlock – mod prohlížeče pro vypnutí reklamy), takže vesele konzumují reklamu. Tuny reklamy. Ryanova rodina měla za rok 2017 údajně příjem z Youtube ve výši 11 milionů dolarů (tj. 242 milionů korun) před zdaněním. Jde pravděpodobně jenom o nějaký hrubý odhad, který vychází z množství shlédnutých videí. Každopádně i kdyby z toho měli jenom jednu setinu, pořád jde o slušné peníze.
Odhady příjmů nejoblíbenějších Youtube kanálů lze najít například na socialblade.com .
To přece dokáže každý
Každého podnikavého rodiče i nerodiče napadne, že když existují tak nehorázně pitomé kanály, na kterých jsou k vidění snadno vyrobitelná videa pochybné kvality, tak nebude problém také vydělávat miliony. Jenže má to jeden a více háčků:
- Museli byste se tomu věnovat na plný úvazek.
- Museli byste chrlit přinejmenším několik videí týdně – nonstop.
- Youtube by ale vaše videa stejně ani potom jen tak někomu neukázal, protože „trh“ už je přesycený – tvůrců je přehršel.
Zkrátka a dobře, šance na úspěch je mizivá a množství spáleného času by bylo enormní. Potřebovali byste tisíce videí a desítky tisíc odkazů na ně.
Malý experiment
Nedalo mi to a trochu jsem testoval. Zajímalo mě, kolik času by sežralo natáčení nejméně náročných videí a jaká by mohla být návštěvnost. Chtěl jsem zjistit, kolik uživatelů Youtube přivede za měsíc.
Nejméně času je zapotřebí k výrobě herního videa. Obecenstvo pro tento typ zábavy je větší, než u videí pro malé děti. Nejznámějším herním Youtuberem je PewDiePie. Vydělal stovky milionů dolarů. Jeho videa Youtube upřednostňoval nejspíš díky tomu, že PewDiePie hodně cestoval s počítačem po světě, takže s přihlédnutím k posedlosti Googlu lokálním vyhledáváním, se z pohledu Youtube jednalo o globálního hráče, kterého videa bylo vhodné nabízet ke shlédnutí každému, bez ohledu na „státní příslušnost“.
Časová náročnost natáčení herních videí: polovinu času si hrajete a druhou polovinu času videa střiháte – je to snadné a rychlé.
Máte-li Nvidia GeForce grafickou kartu, potom lze zachytávat velmi kvalitně v HD rozlišení pomocí GeForce Experience – software, který je zdarma. Trochu to sestřiháte a hodíte na Youtube. Natočil jsem takto během chvilky šest dostatečně stupidních videí, dal je na Youtube a čekal, co se bude dít.
Nedělo se vůbec nic.
I když budete dobře optimalizovat klíčová slova v popisu videí, je to zcela zbytečné. Žádné z videí nikdo neuvidí, protože je Youtube nikomu ani po několika měsících nenabídne ke shlédnutí. Odkazy jsem dával jenom ze Steamu a G+ zájmových skupin (herní tématika), což zjevně nestačilo. Ani po třech měsících videa Youtube nikomu nenabídl ke shlédnutí.
Následně když bylo jasné, že to nemá cenu, zkusil jsem různé výměnné služby, kdy se někomu podíváte na video nebo přihlásíte odběr a za to se někdo podívá na vaše video nebo přihlásí odběr. Youtube přirozeně ani poté, co se začne něco na kanálu dít, videa nikomu nenabídne ke shlédnutí. Tento postup mimochodem vede k úplné ignoraci vašeho kanálu.
Některé rady, které najdete na internetu fungují, ale až když Youtube vaše videa začne nabízet uživatelům ke shlédnutí. Trochu začarovaný kruh. Je proto zcela zbytečné snažit se na začátku vytunit třeba úvodní obrázky, které mají nalákat uživatele ke kliknutí a podobné věci. K čemu je to dobré, když Youtube nikomu videa ani nenabídne? Videa z mého experimentálního kanálu nemají žádná přirozená shlédnutí ani přihlášení k odběru. Museli byste toho natočit stovky a tisíce hodin a přivádět na jednotlivá videa odněkud cílové uživatele, kteří je budou v co největším rozsahu sledovat a pozitivně hodnotit.
Závěr
Je mnohem a mnohem větší pravděpodobnost, že se vám podaří rozjet úspěšný byznys třeba ve vesmíru (např. těžba vody nebo platiny na asteroidech), než že jednou se stejným množstvím investovaného času vyděláte něco na Youtube. Až budu příště experimentovat, nejspíš zkusím právě podnikání ve vesmíru. 🙂 Konkurence je tímto směrem zatím téměř nulová. A nějaký investor by se jistě našel.
Pokud byste se přesto chtěli věnovat natáčení videí na Youtube, potom největší šance je dle mého názoru natáčet bouračky v BeamNG Drive. Jedná se o propracovaný simulátor, který zvládá realistické deformace v reálném čase. Do hledáčku na Youtube napište „beamng drive“ a prozkoumejte sledovanost jednotlivých videí. Natočit bouračku jde velmi rychle. Denně můžete produkovat několik videí!
Muselo by vás to samozřejmě hrozně moc bavit pořád bourat a bourat, ale věřím, že do roka byste si mohli vybudovat uživatelskou základnu a zajistit vysokou sledovanost. Nejspíš by z toho mohl být nezanedbatelný měsíční příjem. Mně každopádně bourání nebaví. Jsem založený úplně opačně – baví mě tvořit, konstruovat, stavět. 🙁