Inspirace v čem podnikat (a čemu se vyhnout)

Po zkušenostech s různými dodavateli služeb přináším náměty v čem podnikat. O něco níže uvádím také pár tipů, jaké práci se vyhnout (článek je tedy určený nejen budoucím podnikatelům, ale i zaměstnancům). A úplně nakonec naznačím proč to berete za špatný konec, hledáte-li odpověď na otázku *V čem podnikat?* u druhých.

V čem podnikat, chcete-li vydělávat?

Bojíte-li se podnikat z důvodu obav z velké konkurence, vězte, že existuje řada oblastí, ve kterých je konkurence malá a dá se i dobře vydělat.
Níže vycházím především z mých vlastních zkušeností s firmami podnikajícími v dané oblasti:

  1.  instalujte a opravujte plynové kotle
    Při podnikání v této sféře si můžete účtovat i 5000 Kč na hodinu (nepočítaje v to náklady na materiál) a nikdo ani necekne. Zákazníci vzhledem k vaší vytíženosti a nedostatku kvalifikovaných řemeslníků budou muset čekat i několik týdnů, než se na ně dostane. V zimě si můžete nechat i připlatit – nikomu se nechce mrznout. To je realita – tedy alespoň v Praze.
  2. opravujte pračky, myčky a sušičky
    Mohu potvrdit nejen ze své zkušenosti, ale i ze zkušeností známých, že je to práce, s kterou nemůžete prodělat, protože nemusíte ani nic opravit a spolehlivě si přijdete na své. Za diagnostiku si naúčtujte od 700 Kč výše (tu musí zákazník zaplatit tak jako tak) a pak prohlašte pračku/myčku/sušičku za mrtvou. Bude-li zákazník trvat na opravě, vyčíslete to na několik tisíc a on se vzpamatuje. Ne! Neponoukám vás, abyste takto podnikali! Je to odstrašující, ale bohužel zcela běžný přístup. Jenom poukazuji na praktiky, které jsou u nás zaběhlé. Známý potřeboval spravit pračku. Podle rachtání vytušil, že by to mohly být uhlíky na motoru. Chtěl je vyměnit. Pán opravář však měl svůj postup, tzn. diagnostika za 700 Kč a následně sdělil, že pračka je mrtvá, ale že může doporučit jednu kvalitní novou. Známý se však nenechal otrávit a na webu rovnou objednal náhradní součástku za 350 Kč. Musel si jí vyměnit sám, ale ušetřil kolem 15 tisíc. Já měl zkušenost zase s myčkou. Když jsem problém detailně popsal, žádný opravář s opravou nechtěl mít nic společného, protože už by jim bylo nejspíš hloupé účtovat si za diagnostiku a nic jiného by ani s myčkou nedělali. Pouze odešel motor. Náklady na novou myčku byly nižší, než ji opravit.
  3. opravujte tiskárny
    Opět vycházím ze zkušeností s „opraváři“. Jde o stejný princip jako v bodě 2, ale vydělat si můžete víc. Nejdůležitější na tomto podnikání je působit profesionálně, tzn. předstírat, že máte zkušenosti s opravami stovek tiskáren, mít pěkné webové stránky, sršet odbornými termíny. Objednával jsem si dva různé opraváře na dvě různé tiskárny. První oprava stála 3000 Kč, ale tiskárnu se opravářovi rozběhat nepodařilo. Naúčtoval 1000 Kč za diagnostiku a 2000 Kč za vyčištění. Druhá „oprava“ druhé tiskárny vyšla jenom na 1200 Kč, protože jsem odmítl vyčištění, ale tiskárnu se přirozeně opět opravit nepodařilo. Naletěl jsem? Nikoliv! Toto je standardní zaběhlá praxe. Takto u nás nejlepší experti s desítkami referencí vydělávají peníze. Doufám, že něco takového dělat nikdy nebudete. Dáte-li si trochu práci, najdete na tomto webu šedesát nápadů na podnikání (zadejte do interního vyhledávání „V čem podnikat“). Nechcete-li podnikat, ale stačil by vám přivýdělek, mohu doporučit knihu 50 způsobů jak si přivydělat, kterou si můžete za drobný peníz hned stáhnout.
  4. provádějte jakékoliv další odborné řemeslné práce
    Zručných kvalifikovaných řemeslníků je extrémní nedostatek. Poptával jsem například elektrikáře, protože jsem chtěl mít stroje zapojené „odborně“. Nikdo neměl zájem se do té práce pustit. Musel jsem si vše zapojit sám. V závislosti na množství konkurence se dostanete běžně i na 4000 Kč/hod. K tomuto je zapotřebí podotknout, že např. přidavač není odborná řemeslná práce. Řemeslo je komplexní manuální i duševní činnost, která zpravidla obnáší řadu dovedností a znalostí aplikovaných praktickým způsobem. Získáváním potřebných dovedností strávíte roky a roky. Nejjednodušší je hrát si na firmu a najímat řemeslníky z jiných firem. Jen musíte chodit dobře oblečení a vystupovat s naprostou sebejistotou a maximální přesvědčivostí. Musíte slíbit zákazníkovi cokoliv uvidíte na jeho očích: „Koupelnu vám zrekonstrujeme do dvou týdnů. To půjde samo. Zrovna jsme dodělali deset koupelen v novostavbách. Tohle bude hračka.“ A protože sehnat kvalitní řemeslníky je v podstatě nemožné, naučte se zákazníky trpělivě uklidňovat: „Máme sice měsíc zpoždění, ale práci chci odevzdat maximálně kvalitní. Instalatér umístil výpusť o půl metru níž? Hned mu zavolám a okamžitě to předělá. Obkladač vyvrtal díru o centimetr vedle? To se zamázne. Sprchová zástěna nepasuje? To se běžně stává. Samozřejmě to hned předěláme. A ten roh samozřejmě také předěláme. Zedník tam jen zapomněl dát hliníkový profil. Asi spěchal.“ (nic si nevymýšlím, toto se nám přesně stalo)
  5. SEO šamanismus / online marketing
    seoŠamanů zabývajících se SEO (Search Engine Optimization) sice stále přibývá, nicméně když jsem správce SEO/online marketingu pro jeden náš web poptával, téměř všichni odmítli (někteří přímo napsali, že toho mají hodně, jiní nabízeli pouze školení) a jen jedna větší pražská firma nabídla, že to mohou zajistit a sice za 30 tisíc měsíčně bez DPH avšak bez záruky umístění stránek na předních stranách SERP vyhledávačů.
    Každý kdo podniká hlavně přes internet by chtěl mít web ve vyhledávačích nahoře. Jenže dělat dobře SEO jen tak někdo neumí. Hodinová sazba u tohoto typu podnikání je až 2500 Kč v závislosti na tom, jaké si vytvoříte jméno.
    Klíčem k úspěchu je dělat především na stránkách, které jsou toálně zmršené. Na web si dejte poptávkový formulář a vybírejte si zákazníky. Zájemce, kteří poptávají optimalizace na vysoce konkurenční klíčová slova jednoduše ignorujte.
    Náš web se nakonec posunul na první pozice (o 50 pozic nahoru) sám od sebe a potom stačilo pro udržení na horních pozicích neustále měnit obsah. Ale vyplatí se mít na to interního pracovníka, který může nepřetržitě spravovat několik webů, případně za úplatu i weby jiných firem – pokud se vejdete do 30 tisíc. Záleží samozřejmě v čem budete podnikat. Budete-li prodávat koncovým zákazníkům, nevěřím, že lze být dnes v zisku bez online marketingu. Nevím jak vy, ale já když něco hledám, jdu na Google. Možná jsem hrozně staromódní, ale časově je to pořád ze všech ostatních metod ta nejrychlejší a nejpřesnější.
  6. finanční služby a pojišťovnictví
    Jak se dá v této oblasti prosadit netuším, každopádně lidé, kteří v tom umí chodit, vydělávají více, než při podnikání v předchozích bodech. Posuzuji zde však jen podle velmi malého vzorku lidí, které jsem poznal. Nemusí to být zdaleka tak růžové. Je zapotřebí umět velmi dobře matematiku. Pojišťováci si dokáží rizika spočítat a proto jsou stále v zisku. Lidé, kteří se chtějí pojistit, matematiku většinou nezvládají, takže se rozhodují pouze na základě emocí.
  7. obchodování s realitami
    realityV současné době je extremní převis poptávky nad nabídkou (nevím jak mimo Prahu, ale tady je to naprosto šílené), přičemž banky tím, že umožňují stále rizikovější úvěry (tedy úvěry, u nichž v dlouhodobém horizontu není zaručené splacení) způsobují neustálé zvyšování cen nemovitostí a znehodnocují tím trhy (i peníze).
    Hlavní problém tohoto podnikání spočívá v obtížném hledání nemovitostí. Pokud však objevíte jak na to, jste za vodou. Jinak můžete mít pocit, že máte příliš mnoho konkurence. Co působí v této sféře na potenciální kupce nejlépe? Vždy musíte vyzdvihnout lokalitu, tzn. hodně dobrých fotografií, ale také dodat 3D vizualizaci a mapu. I potom budete horší nemovitosti prodávat řadu měsíců, ale nejspíš vždy prodáte s velkým ziskem. Viděl jsem dokonce inzerát, kde prodávali pozemek o skutečné rozloze 200 m2 jako potenciálně pětipatrovou administrativní budovu o ploše 1000 m2. Cena za ten 200 m2 pozemek tedy byla 1000 x 60000 Kč/m2 … 60 000 000 Kč. Zdá se vám to neuvěřitelné? Každopádně měli pěknou vizualizaci. Dva roky měli na bilboardu „Poslední tři byty k prodeji!“. 300 tisíc Kč/m2. Dnes na tom místě stojí moderní bytové jednotky. Hned vedle domu je vysoce frekventovaná silnice, tj. smrad, hluk, špína.Do inzerátů se většinou dostává už jen odpad, který nikdo nechce – nemovitosti v dezolátním stavu, nebo v otřesných lokalitách. V nabídkách bývají často i takové nesmysly, jako prodej pozemku pod již hotovými nemovitostmi, kde zbývá k zastavění jenom několik málo čtverečních metrů a podle územního plánu tam můžete postavit třeba jen kulturní zařízení nebo nějakou jinou pitomost, která nikdy investici nevrátí. Pozemky se mnohdy prodávají jako určené k zastavění i když jsou vedené jako pastvina nebo jako pole (něco jiného je, jsou-li vedené jako zahrada – to lze snadno v katastru změnit). Často se také stává, zejména u nových inzerátů, že neustále zvyšují cenu.
    Při hledání nemovitosti objevíte hodně debilních strategií realitních podnikavců, které ale nejspíš fungují, protože jinak by nebylo možné, aby šlo o tak častý úkaz.

 

V čem podnikat, chcete-li mít stále hodně práce?

  1. zabývejte se kovovýrobou nebo rovnou založte strojírenskou výrobu
    Na tomto trhu je situace opravdu tristní. Poptával jsem několikrát výrobu různých strojních součástek a vždy bez úspěchu. Dokonce jsem psal v poptávkách, že mi záleží spíše než na ceně na spolehlivosti dodavatele. Marnost nad marnost. Nikdo se tím nechtěl zabývat. Nakonec jsem si vždy všechny součástky musel vyrobit sám v podmínkách mé kutilské dílny s velmi omezeným strojním parkem (soustruh mám asi 150 let starý, frézuji na malé CNC gravírovačce a podobné chuťovky).
    Firmy odmítají zakázky, protože nestíhají vyrábět a zároveň nemohou sehnat pracovníky. Je to začarovaný kruh. Z psychologických důvodů nemohou navýšit ceny  (pravděpodobně z obav z Čínského strojírenství, které je schopné dodávat stroje za velmi nízkou cenu kamkoliv po světě), takže moc nevydělají a raději ani nereagují na poptávky, protože i tak mají práce až nad hlavu.
  2. nabízejte služby dopravce
    Podobná situace jako v bodě 1: Spousta zakázek, málo peněz. Hledal jsem dopravce, který by odvezl na vzdálenost 100 km 1,5 tunový stroj. Rozeslal jsem mnoha dopravcům poptávku. Z patnácti oslovených se ozval jenom jeden! Přitom v místě nakládky bylo zajištěno naložení a v místě vykládky rovněž. Naštěstí to vyšlo – ten vzácný mimopražský dopravce byl ochotný stroj přivézt a řekl si za tuto službu směšných 6 tisíc. Vše proběhlo bez problémů. Přitom bych byl ochotný jít až na 15 tisíc. Domnívám se, že jsou všichni unaveni z odpovídání na poptávky, tak už zkrátka ani neodpovídají.
  3. věnujte se jakékoliv řemeslné práci
    Na řemeslníky bývají dlouhé čekací fronty. Práci odvádějí nekvalitní a musíte je na každém kroku hlídat. Pokazí mnohdy i jednoduché věci, dokonce i když jim připravíte krok za krokem postup a přehled jak má vypadat výsledek. Nevymýšlím si? Ne, nevymýšlím! S řemeslníky mám jen ty nejhorší zkušenosti a i z doslechu vím, že dobří řemeslníci již nikde nejsou. Objednávám už jen práce, u kterých by trvalo příliš dlouho, než bych se je sám naučil. Ono stejně nemá smysl poptávat, když se vám na poptávku většinou nikdo ani neozve, protože mají práce až nad hlavu!!!
  4. nemáte-li žádné prostředky na investování do vlastní firmy a vlastně ani dohromady nic neumíte (a jste-li žena), hlídejte děti
    To není vtip. Je velký nedostatek „hlídaček“. Budete si účtovat od 150 Kč/hod čistého. Chůvy pro naše děti jsem sháněl občas s úspěchem přes jobs.cz a s neúspěchem přes hlidacky.cz .

 

Jaké práci se vyhnout?

  1. Grafik … grafiků je mnoho a s cenou 300 Kč/hod se příliš dlouho neuživíte. Museli byste být naprosto výjimeční. (Nějakou dobu jsem se jako grafik živil. Zájemců o místo „grafik“ bývá opravdu hodně. Když hledáme grafiky, přečte inzerát kolem 800 uživatelů a odpoví kolem třiceti.)
  2. Programátor PHP … v lepším případě si můžete účtovat 600 Kč/hod. Problém je, že byste museli být opět naprosto výjimeční, abyste se tím uživili. (Již od základní školy jsem chtěl být programátor. Programovat umím docela dobře, ale jsem pomalejší než je zdrávo, takže se tím nemohu živit, i když by mě to moc bavilo. Pokud byste se i přes varování přeci jenom chtěli stát programátory, doporučuji přečíst si článek Jak se stát profesionálním programátorem. Programováním žiji od patnácti, kdy jsem začínal s Assemblerem na ZX Spectrum, ale výjimečnosti jsem nikdy nedosáhl. Programuji tedy alespoň v mojí firmě … no a nestíhám.)
  3. Úklidové práce … to dnes dělá hodně firem, protože je jednoduché s tím začít. S cenou však nemůžete jít na dostatečnou úroveň, protože činnost „uklízení“ je silně negativně ocejchována společností jako něco podřadnějšího. Je propastný rozdíl mezi vnímáním třeba právních služeb a úklidových služeb. Pět tisíc na hodinu jako právníci, si skutečně nikdy nikde nebudete moci jako „uklizečka“ naúčtovat.
  4. Projekční práce – „inženýring“ … 600 Kč/hod a nutnost opravdu rozsáhlých vědomostí a dovedností. Přitom je to rasovina nejvyšší kategorie. Musíte používat hlavu na 150%. Ale musíte mít na to školu.

Ne, žertuji. Pokud vás nesmírně baví grafika, programování, uklízení nebo třeba i projektování, potom směle do toho. Ne každý pracuje jenom pro peníze. Řada lidí má práci jako svou zálibu. Jen těch lidí není bohužel zatím mnoho. Ale na druhou stranu pokud jste v kterékoliv z výše uvedených oblastí prostě superdovední, potom si můžete účtovat mnohem více.

robotika

 

 

Čím se živit, nejsou-li peníze na prvním místě?

Podnikejte/pracujte v tom, co vás hodně baví, co vám jde samo od sebe a co vám přináší hluboké uspokojení už jen ze samotného vykonávání dané činnosti. Sice se z toho s největší pravděpodobností po pár letech stane obyčejná nezajímavá práce, ale pro rozjezd je to klíčové. Většina lidí totiž dlouho bez výdělku pracovat nevydrží.
Je zapotřebí vydělávat alespoň tolik, abyste měli dostatek prostředků na běžnou spotřebu a na neustálé inovace. Pokud nejsou peníze na inovace, potom takové podnikání brzy zkolabuje. Peníze mohou být klidně až na druhém místě. Podstatné je, aby byl o vaše služby a produkty dostatečně velký zájem, tzn. dobrá poptávka na trhu.

Je-li ve vytipovaném oboru málo konkurence, není to signál, že jde o dobrý nápad, ale naopak signál, že jde o podnikání, které je finančně nezajímavé.

O konkurenci se vůbec nestarejte. Zaměřte se na potřeby a očekávání zákazníka a udělejte vždy maximum pro jeho uspokojení. Konkurence ať se třeba staví na hlavu. Vás nemusí zajímat. To se samozřejmě lehko řekne. Já se snažím udržet firmu na špičce již dvě desetiletí a je to přirozeně nadlidský výkon. Nejde o to v čem podnikáte, ale můžete-li uplatnit nějaké své přednosti.

Závěr

Dotazy typu „V čem mám začít podnikat?“ jsou zcela zbytečné. Na tuto otázku nedostanete od nikoho dobrou odpověď. Vy sami přece nejlépe víte, co vám jde, co vás může bavit, v čem se vám může při troše štěstí zadařit proniknout. A pokud to nevíte, asi ještě nenastal čas na to začít podnikat. Nejprve poznejte dobře sama sebe a své přednosti. Detailně a do hloubky. Nezapomeňte také nahlédnout na vaše slabé stránky. Řadu slabin bude zapotřebí nejprve odstranit (například prokrastinace, slabá soustředěnost, neschopnost tvořit užitečné návyky, apod.). Především je ale zapotřebí vytrvale pěstovat houževnatost a řadu dalších užitečných návyků a dovedností. Podnikání je z velké části o tom zatnout zuby a makat od rána do noci. To vydrží málokdo.  Záleží přirozeně z velké části také na štěstí. To však nelze příliš cíleně ovlivnit.

Chcete-li opravdu podnikat a ne pouze živoř…, pardon, živnostničit, musíte si vypěstovat velmi silnou emoční inteligenci a schopnost práce s lidmi. Bez najímání lidí se podnikat nedá. Víte například jak motivovat zaměstnance?

Komentáře k příspěvku

  • 31. 12. 2016 at 12:41
    Permalink

    Dobrý den, rád bych vznesl názor, že tohle přece nemůže být ani při nejlepším svědomí myšleno vážně.
    První skupina lidí se musí spoléhat na to, že jsou lidé úplně blbí a oni sami by také neměli být příliš obdaření moudrostí.

    Plynový kotel jsem nikdy neinstaloval ani jsem si nenechal instalovat, ale to musí být extrémně náročná a zodpovědná práce, kterou si přece nemůže dovolit nabízet nějaký zelenáč. O řemeslnických pracích nemluvě.

    SEO šamanismus je obchodování s vodou z Marsu. Pokud někdo spoléhá na to, že přední místa ve vyhledávačích (pokud jich vůbec dosáhne), mu zajistí přísun zákazníků, tak je buď extrémně exkluzivní nebo extrémně naivní. Ale pravda, že hodně firem mimo IT tomu věří.

    Finanční služby jsem dělal. Špatný poradce si vydělá tlačením do lidí něčeho, co nechtějí a dobrý, kterému jde o spokojenost zákazníků si nevydělá ani na tramvaj (nemluvě o jídle). Reality to samé.

    Druhou skupinu obdivuji, protože sám bych do něčeho takového nejspíš nešel. Jsem IT, takže ke kovovýrobě mám daleko a dopravce si nedokážu moc představit, byť mám rád jízdu autem. Ale myslím si, že představa, že tito lidé mají práce, že půl roku dopředu odmítají zakázky je trochu naivní. Řekl bych, že těch čtrnáct tu zakázku odmítlo, protože by s tím za ty peníze (i těch 15 tisíc) moc nevydělali.

    Do třetí skupiny spadám já. Jsem programátor v PHP (ale ještě HTML, CSS, JavaScript, Node.js…) a nemůžu říct, že bych třel bídu s nouzí. Maximálně kvůli tomu, že extrémně šetřím na všem. Už nyní platově dosahuji výš, než kam se spousta lidí nedostane za celý život. A upřímně, zákazníkům, kteří se v IT nepohybují, což je většina, je úplně fuk, v čem je dělaná jejich aplikace. Je zajímá, jestli správně funguje.

    A ještě bych rád dodal, že ke všem činnostem vyjmenovaným v tomto článku, jsou potřeba také obchodní a vyjednávací dovednosti, které spousta odborně kvalifikovaných lidí nemá a tak si stěžují na „blbečky“, kteří si ty kšefty sehnat umí.

    Odpovědět
  • 29. 5. 2019 at 15:03
    Permalink

    Hodně zajímavý článek. Děkuji za některé informace. Chtěl bych podnikat, ale zatím mám cca dva nápady. Líbilo by se mi podnikat z domova přes internet…zamlouvá se mi šamanství v SEO.

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *