Životní střed

soustředěnostPodle autora knihy 7 návyků skutečně efektivních lidí je základem pro nalezení funkční životní filosofie nalézt svůj střed. Pod tím si lze představit principy, jejichž dodržování přináší v dlouhodobém měřítku smysluplnost a naplnění.
Mít svůj střed znamená také vědět v každé chvíli o co se mohu opřít. Vše vnější bývá zpravidla iluzorní. O peníze lze snadno přijít, partnerství se mohou rozpadnout, ale vědět kam směřuji, mít jasné vize a kultivovat své dovednosti, jsou silné prostředky pro ukotvení a vystředění v životě.

Ve středu našeho života se v ideálním případě podle autora výše zmíněné knihy nalézají:

  • životní orientace
  • pocit bezpečí
  • modroust
  • životní síla

Životní orientace spočívá v respektování norem a principů, jimiž se na konkrétní úrovni řídíme. Je nutné naučit se zvládat svoji mysl a naučit se plně vnímat pocity a emoce. Jedním z předpokladů dosažení úspěchu je vnitřní sebekázeň, sebedisciplína, cílevědomost i vcítění.

V pocitu bezpečí se nachází naše identita, relativní jistoty, emocionální vnímavost, osobní síla. Bezpečný osobní růst je možný, existují-li alespoň iluzorní jistoty, které nám pomáhají ukotvovat realitu (nebo to, co považujeme za realitu).

Moudrost se utváří zkušenostmi. S množstvím vědomostí se nutně nezlepšuje. Moudrost je hluboké vnímání spojitostí a provázaností vnějšího prostředí, ve kterém žijeme, s našimi vnitřními zákonitostmi. Po praktické stránce jde o vnímání hranic kam až mohu v dané chvíli jít a jejich pokorné respektování nebo uvědomělé překračování. Vědomosti bývají zavádějící, protože často nejsou podložené zkušenostmi anebo existují jen ve formě myšlenkového přejímání zkušeností názorů druhých lidí.

Životní síla představuje náš energetický náboj, potenciál, schopnost vytvářet nové užitečné dovednosti a návyky, a schopnost zbavovat se návyků neužitečných.

Životní orientace, pocit bezpečí, moudrost a životní síla jsou navzájem provázané. Za hranicemi poznání, které jsme schopni na stávající úrovni vědění vnímat, se pravděpodobně nachází rozumem neuchopitelné skutečnosti. Teprve osobní zkušenosti s nepoznaným mohou napomoci k posunu sféry vlivu. Proč se snažit posouvat sféru vlivu? Co nás k tomu nutí? Je to neustálá potřeba interakce s prostředím, kde žijeme.

Je lépe ptát se k čemu je to co děláme dobré, jak nám to pomáhá zkvalitnit náš život, anebo je lepší pasivně přijímat věci tak jak jsou? Máte-li stále na zřeteli alespoň přibližnou vizi čeho chcete dosáhnout – stáváte se tím, kdo pomáhá definovat realitu. Občas možná zakopnete, ale to je součástí hry. Pády nás utužují a pomáhají do budoucna držet se lépe na cestě. Oproti tomu nevíte-li přesně co chcete, pomáháte možná nevědomě druhým v dosažení jejich cílů.

Pro zdravý růst je nutná silná osobní integrita, celistvost, soudnost, vhled v rozsahu sféry zájmu, jasné definování sféry zájmu a respektování hranic, kam až je možné v daném bodě existence bezpečně posouvat obě sféry (sféru zájmu a sféru vlivu).
V naší realitě fungují navenek podivné zákonitosti. Jednu z nich na závěr odcituji: „Musíme se stále snažit o dokonalost, ale nesmíme jí nikdy dosáhnout.“ Je to zkušenost, která pomáhá alespoň trochu držet se zlaté střední cesty. Perfekcionismus se zdá být stejně nebezpečný, jako bezduchá ležérnost a odevzdanost osudu.

Najít svůj střed znamená ukotvit své vize, mít jasno kam směřuji a umožnit volné proudění tvořivé enegie. Život je změna a inovace. Život je pohyb okolo iluzorních středů.

Slovní hříčky

Nejsem jazykovědec, básník ani žádný ustálený literát, ale baví mě hrát si s významem slov, provokovat, zkoumat je z různých úhlů. Následující hříčky berte jenom jako hříčky.

úspěch
Úspěch je když někdo spěchá a je rychlejší než ostatní? Potom je úspěšný anebo uspěchaný? Může být úspěch také když někdo do-spěje, do-spí, přestane spát … začne něco dělat?

selhání
Když někdo lže, se-lže, „sobě lže“ – „si lže“. Lhaní = selhání? Samotný úspěch by pak mohl být pohyb bez lhaní; pohyb za tím, co opravdu chci, ne za tím, co si nalhávám nebo mi bylo nalháno.

reklama
Co když je reklama založena na klamech a klamání? Potom když si budete chtít nechat udělat reklamu, budete se tím snažit ostatní oklamat?

odvaha
Zvážím a uvážím, zda-li se odvážím.

nemoc
Nemít moc … ne-moc.

Povinnost nebo závazek?
Má-li být motivací strach, potom je na místě slovo povinnost. Nemusíte se však cítit provinile a nemusíte mít žádné povinnosti. Namísto povinnování se můžete zavazovat. Každopádně nahradíte-li slovo povinnost slovem závazek, může se vám žít lépe. Vyžaduje to však přijmout zodpovědnost.

zodpovědnost
Nejlépe je toto slovo definováno v angličtině – responsibility, neboli response ability – což není nic jiného, než schopnost odezvy. Přijmout zodpovědnost je těžké, nemáte-li zkušenosti. Jak můžete odpovídat vhodně na podněty, chybí-li vám dostatek zkušeností? Proto je zapotřebí určitý řád, který motivuje strachem – například státní uspořádání.

pořádek
Po-řád-ek. Udělat si ve věcech pořádek znamená uspo-řád-at je, se-řad-it, vnést do nich řád.

organizovanost
Aby jakýkoliv orgán (tělesný, společenský, dokonce i myšlenkový …) mohl být funkční, musí být v pořádku – musí existovat jistý řád nebo uspo-řád-anost, organ-izovanost.

nápad
Co se děje, když vás něco nebo někdo napadne? … Zaútočí! Nápad = útok? Je možné, že kdykoliv dostaneme nějaký nápad, jedná se o napadení? Co je napadeno? Naše vnímání? Náš rozum či mysl?

zákaz
Kořenem tohoto slova je kaz. Která další slova mají stejný kořen? Pří-kaz, z-kazit, káz-at, ná-kaza.
A interpretace slova zákaz? Mohlo by to být zarazit kaz? Stejně tak slovo nákaza: „Ná! Tady máš kaza!“ 🙂

spása
Může s tímto slovem nějak souviset slovo pastva? Asi ne, ale podobnost je zajímavá. Spásat na pastvině. Je to past? Past a vina? Mnoho lidí touží po spasení – tedy chtějí být spaseni?

 

Kořenové principy úspěšné SEO

Při optimalizaci stránek je dobré mít stále na mysli kořenové principy efektivního vyhledávání na internetu. Soustředíte-li se na techniky optimalizace namísto na základní principy, je těžké v dlouhodobém měřítku dosáhnout kvalitních výsledků. Co mám na mysli těmito principy?

1. vyhledávač má snahu dávat uživatelům co nejlepší výsledky vyhledávání (aby si uživatele udržel)
2. uživatelé chtějí co nejsnáze najít přesně to co hledají (zadám-li například „prodej ratanového nábytku“, očekávám mezi prvními výsledky předloženými vyhledávačem kvalitní prodejnu s ratanovým nábytkem)

Proč zmiňuji něco tak očividného a zřejmého? Ono je to totiž tak zřejmé, že se na tyto dvě skutečnosti při optimalizaci zapomíná. Honba za návštěvností je zcestná. Důležitá je konverze. Stránku musí najít ten, kdo ji hledá. Všimněte si, že výše uvedené principy jsou etické. Nejsou to žádné tajné techniky, žádné skryté algoritmy.

Kvalitní vyhledávače stále zdokonalují metody posuzování obsahu stránek. Mají přirozenou snahu předložit uživateli výsledky co nejvíce se blížící jeho očekávání.

Stránky musí být optimalizovány tak, aby byla co nejvyšší relevantní návštěvnost. Vyhledávače již delší dobu sledují i chování uživatelů na stránkách, na které je přivedly. Používají k tomu řadu metod. Znáte například Google Toolbar? Víte, že slouží k monitorování pohybu uživatelů na stránkách? Sleduje se zejména doba strávená na stránkách. Je-li obsah relevantní, předpokládá se, že uživatel na webu nějakou dobu zůstane. Pokud přijde a hned odejde, jistě to neudělal jen tak z rozmaru. Něco hledá. Nenachází-li, jde jinam. Co si nejspíš pomyslí o vyhledávači?: „Google, kam jsi mě to poslal!“ Věřím, že doba jakou stráví uživatel na stránce, má významnou roli v pozicování stránek ve výsledcích vyhledávání.

Google sleduje chování návštěvníků dále ještě pomocí Google Analytics, pomocí svého vlastního prohlížeče (Chrome), pomocí Google Bookmarks, Desktop Search a dokonce i pomocí služby Gmail. Zaměřit se pouze na zvýšení návštěvnosti je velmi krátkozraké.

Na internetu kolují různé názory na faktory posuzování stránek vyhledávači. Mnohdy se jedná jen o důmyslně propracované ryzí dohady. Dokud však budou fungovat přirozené síly trhu, budou vítězit stránky s lepším obsahem a větší váhou. Z části pozice ovlivňuje samotný obsah a s tím související sledování chování uživatelů a z větší části provázanost s jinými stránkami udávající váhu jednotlivých stránek. Váhu stránek určují především odkazy směřující na stránky. Jak se asi začne Google dívat na zpětné odkazy? Domluvíte se s webmasterem jiných stránek na výměně odkazů a tím obelstíte Google. Snažíte se napodobit přirozené odkazy (např. odkazy spokojených klientů/spolu­pracovníků/re­daktorů …), jenže tím ničíte kvalitu vyhledávání.

Je v tom určitá naivita (kdo by dnes měl čas vkládat někam na internet své objektivní názory na všechno s čím se setká?), ale také nutný idealizmus. Kdo by si nepřál najít co nejčastěji přesně to co hledá? Optimalizace vyhledávání musí sloužit především k uspokojování potřeb hledajících.

Stále diskutovaný Pagerank
Z definice Google Pageranku (dále PR) vyplývalo, že váha stránek je tím vyšší, čím více směřuje na web odkazů a čím jsou relevantnější (vztahující se k tématu, ke klíčovým slovům). Trochu nešťastná byla informace, že PR údajně klesal pokud stránka odkazovala na jiné stránky. To už dnes neplatí, alespoň ne pokud odkazy vedou na stránky s relevantním obsahem. Naopak, dokonce tím vaše stránka získává vyšší váhu. Chcete-li jednoduše zlepšit své pozice ve vyhledávačích, jedním ze způsobů je zvýšit provázanost relevantních odkazů tím, že skrze klíčová slova, na která optimalizujete, budete odkazovat na stránky s vyšším PR, kde se tato slova vyskytují.