Příprava na přijímačky na osmileté gymnázium krok za krokem

CERMAT přijímací zkoušky. Tři slova, která u mnoha žáků a jejich rodičů vyvolávají stres a obavy. Strach z neúspěchu, nejistota a tlak na výkon mohou z přípravného období udělat náročné období. Příprava na přijímačky ale nemusí být nutně noční můrou, když se začne s přípravou na všech frontách a minimálně půl roku předem.

Pojďme se detailně podívat, jak se na přijímačky na osmileté gymnázium připravit bez zbytečného stresu. Nečekejte ale zázračné recepty ani instantní řešení. Mohu nabídnout pouze osvědčené strategie, praktické tipy a postupy, které pomohou systematicky vybudovat znalosti a dovednosti potřebné pro výrazné zvýšení šance na úspěch.

Projdeme si klíčové oblasti přípravy – od plánování, přes efektivní učení a procvičování, až po zvládání stresu a upevňování pozitivního myšlení. Ukážeme si, jaké zdroje využít, jak se učit s rozestupy, jak pracovat s testy z minulých let a další.

Cíl: Úspěšně složit přijímací zkoušky z matematiky na osmileté gymnázium.

Časový rámec: Předpokládejme, že do zkoušek zbývá v nejhorším případě 3 až 6 měsíců.

1. Metakognice (Plánování):

  • Proč? Vaše dítě chce studovat na osmiletém gymnáziu, aby mělo podmínky pro kvalitnější vzdělání. Na osmiletém gymnáziu je nastavena výrazně vyšší laťka, než na ZŠ. Úroveň vzdělávání na ZŠ z dlouhodobého pohledu poklesla, což si rodiče uvědomují díky srovnání svých vlastních zkušeností s postřehy z výuky na prvním stupni dnes.
  • Co? Zvládnete zajistit, aby mělo možnost procvičit důkladně všechny typy úloh, které se objevují v přijímacích testech z matematiky na osmiletá gymnázia, a dosáhlo skóre alespoň [konkrétní cílové skóre, např. 90 %, pokud jste z Prahy nebo jiného velkého města].
  • Jak? Budeme používat [konkrétní zdroje, např. sbírky úloh, online kurzy, testy z minulých let].
    Bude se učit [konkrétní metody, např. aktivní opakování, detailní rozbor náročných úloh]. Budete vést studijní deník, zapisovat úspěchy a neúspěchy, sledovat pokrok. (Strategie)
  • Průzkum nabídky výukových materiálů: Najdete kvalitní učebnice určené přímo pro uchazeče o studium na osmiletém gymnáziu, tzn. s detailně řešenými příklady, které vychází z CERTMAT testů, aby dítě mělo vůbec možnost naučit se potřebné postupy.
  • Průzkum nabídky doučování:  Nemáte-li čas doučovat hodinu až dvě hodiny každý týden své dítě sami s pomocí řešených příkladů, nezbývá než najít kvalitní lektory. Dosáhnout bodového ohodnocení potřebného pro přijetí v Praze přitom vyjde na desítky tisíc korun. Běžně rodiče v Praze vydají za kurzy a doučování 20 až 30 tisíc.

2. Zaměření (Soustředění):

  • Zredukujete zájmové mimoškolní aktivity. Doporučuje se ponechat sportovní kroužek pro možnost fyzického odreagování.
  • Vyhradíte pro studium matematiky minimálně 3 hodiny týdně. Ideální je určit konkrétní dny a čas a vytvořit návyk.
  • Připravit klidné studijní prostředí bez rušivých vlivů (vypnutý telefon, ticho v místnosti).
  • Při horší soustředěnosti používat techniku Pomodoro – 25 minut učení, 5 minut přestávka.

3. Přímost (Aplikace v praxi):

  • Teorie je při získávání praktických matematických dovedností nepodstatná. Důležité je jen jedno: počítat, řešit úlohy, zdokonalovat se. Začíná se vždy s jednoduššími příklady, aby nevznikala frustrace a postupně přecházet ke složitějším.
  • Postupně s přibývajícími zkušenostmi začít trénovat i časový limit. Na zkoušku je pouze 70 minut, takže je nutné naučit se plně soustředit na počítání po celou dobu.

4. Procvičování (Aktivní opakování):

  • Každé zvládnuté cvičení je nutné s odstupem času zopakovat a upevnit dovednost, ideálně alespoň třikrát. Poprvé druhý den, podruhé po týdnu a potřetí po měsíci.
  • Cvičení, která dítě po měsíci zapomnělo řešit, zařadit zpět do plánu.
  • Zaměřit se na procvičování úloh, ve kterých dítě dělá nejvíce chyb.

6. Uchovávání (Konsolidace):

  • Je vhodné mít tabulku, např. v Google Sheets, kam zaznamenáváte průběžně výsledky z kontrolních testů a oblasti, ve kterých ještě není vybudován dostatek dovedností, trénujete hlouběji.
  • Pomáhá také sledování videí s postupy řešení a následné opakování.
  • Klíčové postupy je dobré zopakovat verbálně před spaním, aby došlo k pevnějšímu uložení do trvalé paměti.

7. Postoj (Motivace):

  • Děti si v tomto věku zpravidla mnohem raději hrají, než počítají příklady z matematiky. Je proto zapotřebí probírat možné cíle a důvody, proč jít na gymnázium a samotné učení zajistit formou hry.
  • Také nezapomínat na drobné odměny za dosažené pokroky, i když tím hlavním je odměna v podobě přijetí na zvolenou školu.
  • Navštívit s dítětem školu v den otevřených dveří a důkladně projít všechny prostory, kam je dovoleno vstoupit.
  • Obklopovat se pozitivními lidmi, kteří dítě podpoří. Bohužel, v rodinách často bývají dětem ze strany rodinných příslušníků vysílány negativní postoje a pochybnosti. Problém je v tom, že lidé obecně příliš nerozumí procesům tvorby dovedností, v našem případě procesům vytváření matematických dovedností. Děti většinou na začátku nezvládají ani základní matematické postupy, protože současné školství vytváří v jejich hlavách spíše chaos, než přehledný řád. Je ale zapotřebí dítěti důvěřovat. Všechno se naučí, pokud má k dispozici kvalitní řešené příklady, dostatek času a především silnou podporu ze strany rodičů. Nijak dítě neshazujte. Zejména ne v momentech, kdy vám je zcela jasný postup a dítě stále nechápe, ani po desátém opakování. Uvidíte, že nakonec to v té jeho/její hlavince vykrystalizuje a bude počítat ještě lépe, než vy.
  • Chyby vnímejte pouze jako příležitost k učení. Obrňujete se trpělivostí. Místo osočování dítěte, že je nechápavé, hloupé, apod., se jděte projít na čerstvý vzduch a zklidnit.

Konkrétní příklad postupu (např. pro téma Zlomky):

  1. Najdete ukázkové řešené příklady se zlomky (v učebnici nebo na internetu).
  2. Předvedete jak se zlomky řeší na jednoduchých příkladech  (sčítání, odčítání, násobení a dělení zlomků).
  3. Vyhledáte online cvičení na zlomky.
  4. Necháte dítě řešit příklady od jednoduchých po složitější.
  5. Pokud narazíte na problém, vyhledáte video-tutoriál na YouTube nebo se zeptáte někoho zkušenějšího.
  6. Zařadíte do plánu opakování (druhý den, za týden, za měsíc… resp. v intervalech, které se osvědčí nejvíce).

Tento příklad naznačuje, jak lze aplikovat principy tzv. ultralearningu. Důležité je si uvědomit, že je to pouze návrh a je potřeba ho přizpůsobit individuálním potřebám a preferencím. Klíčem k úspěchu je aktivní přístup, vytrvalost a neustálé zlepšování.

Pokud vás zaujal intenzivní a seberozvojový přístup k učení, který jsem v tomto příspěvku rámcově popsal, doporučuji vám prozkoumat koncept ultralearningu. Tato strategie se zaměřuje na maximalizaci efektivity učení a umožňuje vám dosáhnout mimořádných výsledků v relativně krátkém čase. Více informací o ultralearningu a jeho principech naleznete v článku Ultralearning.

Kam dál?

Sbírka řešených úloh z matematiky pro přípravu na přijímačky (osmiletá gymnázia).
Více informací na téma Přijímačky na osmiletá gymnázia.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *