SWOT analýza se používá nejčastěji v podnikání. Jde o rozbor, jehož cílem je vyhodnotit silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby, klady a zápory. Výsledkem může být například změna priorit v řízení a vykonávání činností, změna strategie, zdokonalení procesů…
Pokud jste ještě neměli příležitost nahlédnout pod pokličku strastí pracovního procesu (ať už jako zaměstnanci nebo jako majitelé nějaké firemní mašinérie), nejsnáze pochopíte princip na něčem, co si můžete sami vyzkoušet. Nejprve však trochu teorie.
Firma je svým způsobem organizmus. Čím větší, tím zřetelnější jsou její orgány (oddělení finanční, lidských zdrojů, marketingové, produkční …).
SWOT analýza se zabývá jak procesy a vztahy uvnitř firmy (uvnitř organizmu), tak vztahy firmy s vnějším prostředím (vztahy mezi organizmem a prostředím, ve kterém se nachází).
Jak tvořit úspěšnou firemní organizaci
Každá firma je vlastně živý organizmus. Jak tento organizmus budovat a rozvíjet?
Vnitřní vlivy:
- Strengths (silné stránky): přednosti, dovednosti či zkrátka charakteristiky jedince či firmy, které jsou přínosné pro dosažení určitých cílů.
- Weaknesses (slabé stránky): charakteristiky jedince či firmy, které mohou ohrozit dosažení určitých cílů nebo existenci samotnou.
Vnější vlivy:
- Opportunities (příležitosti): vnější podmínky, příležitosti, poptávky, které mohou být nápomocné dosažení cílů.
- Threats (hrozby): vnější podmínky, které mohou ohrozit dosažení cílů nebo existenci samotnou.
Jednotlivé silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby se zapisují do čtverců, aby bylo vše trochu přehlednější.
Když provádím SWOT analýzu, používám pro snazší orientaci znaménka plus a mínus. Rovněž barvy volím tak, aby byly asociace intuitivní.
Existuje podobný typ analýzy, na název si nevzpomenu, který si klade za cíl přeměňovat záporné (slabé) stránky ve stránky silné (kladné). Volba konkrétní strategie je věcí osobních priorit. Těžko říct, zda je lepší vkládat více energie do posílení silných stránek nebo do eliminování stránek slabých. V přírodě i v lidském snažení jde většinou o kompromis. Pracujeme s omezenými zdroji energie a času a každý se s tím vyrovnáváme po svém.
SWOT analýza může pomoci odhalit něco, co člověk/firma/stát přehlíží nebo čemu nevěnuje dostatek pozornosti. Právě díky pečlivému rozboru můžeme objevovat příležitosti nebo hrozby – objevovat důležité věci – a věnovat tomu potom více tolik potřebné pozornosti.
Jen pro úplnost dodávám, že by bylo zcela zbytečné cokoliv analyzovat, kdybychom následně neučinili žádné kroky k odstranění problémů nebo k využití příležitostí. Příklady naleznete na následující stránce …
Pingback: SWOT analýza | ŠOK
No když jsem četl s.w.o.t hned mě napadla americká zásahová jednotka 😀 ale to je s.w.a.t ale docela to zmátlo. No takže se vlastně jedná o nějaký proces a podpory SEO marketingu? A ta analýza má něco společného z číslicemi SEO rank (síla určitého webu ve vyhledávačích). Jestli to chápu teda dobře, ono je toho spousty dalších procesu jak dělat nejlepší SEO, ale každopádně díky za popis.