Existují četné teoretické názory na předpoklady či podmínky úspěchu. Poněkud uvěřitelnější jsou v podání veleúspěšných lidí. Jedním z veleúspěšných je i Dan Martell, americký podnikatel, který rád o dosahování úspěchu hovoří na YouTube.
- Mít cíl – Podle Dana Martella úspěch nevytváříme, ale přitahujeme. Je důležité mít jasný cíl a věřit, že jej můžeme dosáhnout. Například, pokud máme 100% jasno v tom, co chceme, věříme na 100% v dosažení a udržíme tuto víru 100% času, pak můžeme takovou budoucnost přitáhnout do své současné reality.
[K tomu bych si dovolil dodat, že problém je, když máte cílů příliš mnoho a nejste ochotni se některých vzdát. Potom nedosáhnete ničeho. Je nutné zredukovat počet cílů na jeden. Již staré čínské přísloví říká: Kdo honí dva zajíce najednou, nechytí ani jednoho.] - Věřit ve své schopnosti – Důležité je držet se vize a věřit v ni, dokud se nestane skutečností. Je třeba si vizualizovat svůj úspěch a cítit ho jako již dosažený.
[Vizualizovat si dosažení cíle je ve skutečnosti možné pouze pokud si můžete cílové stavy fyzicky osahat nebo alespoň vidět detailní výsledek na videu. Kupříkladu, chcete-li mít továrnu na okna, musíte nejprve nějakou skutečnou navštívit, prozkoumat a představit si, že je vaše. Jiný způsob není reálný. Řešením je nechat se zaměstnat tím, komu budete konkurovat.] - Mít pozitivní mentální postoj – Úspěšní lidé vidí svět jako místo plné příležitostí. Je důležité se zaměřovat na to dobré ve světě a v lidech a neztrácet čas věcmi negativními.
[Příležitostí je vskutku hodně. Na můj vkus až příliš. Jak ale udržet pozornost několik let na jednom cíli? To je právě to nejtěžší, co zbývá objevit, tzn. jak se naučit ignorovat vše ostatní.] - Být zvláštní – Úspěch často vyžaduje být neobvyklý nebo „zvláštní“. Mnoho úspěšných lidí má své nezvyklé zvyky nebo preference.
- Mít sebekázeň – Sebekázeň a konzistence jsou klíčové pro dosažení úspěchu.
[Sebekázeň lze trénovat. Trénink přitom nikdy nekončí. Jde o mimořádně náročnou věc. Málokdo má 100%-ní sebekázeň. Jenže bez toho se nikam nepohnete.] - Buď vyhraješ, nebo se učíš – Každý neúspěch nebo překážka je příležitostí k učení. Důležité je z každé zkušenosti něco získat.
[Dnešní svět vyžaduje nesmírnou odvahu. Osobně mám zkušenost, že mi vychází, tzn. stane se ziskovou, jedna z deseti investic času a peněz. Jeden pokus je úspěšný, devět ztrátových. Důvodem 90% ztrátových investic je neschopnost dostat produkty na oči zákazníkům. Tak šílený je dnešní svět. Na začátku rozmachu internetu to bylo úplně jinak. Vycházelo vše na co jsem sáhnul, protože nebyla konkurence a k tomu dostat produkty na oči zákazníkům stačilo zvládat SEO.] - Mít neústupnou houževnatost – Úspěch vyžaduje houževnatost a schopnost nevzdat se, i když je to těžké.
[Problém nastává ve chvíli, kdy proinvestujete veškeré finance a život vás žene jen do slepých uliček. Tuším, že ještě nějaká další ingredience v seznamu chybí. Houževnatost nestačí. Co třeba vysoká inteligence?] - Mít extrémní odpovědnost – Přijetí plné odpovědnosti za svůj život a rozhodnutí je klíčové pro dosažení úspěchu.
[Za vše ale nelze zodpovědnost přijímat. Pouze za věci, které skutečně můžete ovlivnit. Můžete ovlivnit třeba to, že máte ADHD? Můžete se vyléčit? Dan Martell má ADHD a vnímá to jako výhodu. No, nevím. Kdyby skutečně měl ADHD, nedokázal by se soustředit na jeden cíl. To je zkrátka nemožné.] - Být neposkvrněný se svým slovem – Důležité je plnit své sliby a být v souladu se svým slovem, jak ve vztahu k ostatním, tak k sobě samému.
- Vylepšit své vztahy – Je dobré distancovat se od toxických lidí a obklopit se lidmi, kteří nás podporují a posouvají vpřed.
- Hrát, aby se vyhrálo – Úspěšní lidé se nebojí riskovat a jsou ve stálém režimu tvorby bohatství, ne jen jeho udržování.
- Vyjádřit své preference – Důležité je žádat o to, co chceme, ať už jde o velké nebo malé věci.
- Dát přednost investicím – Úspěšní lidé investují do aktiv, která generují příjmy, namísto toho, aby utráceli za materiální věci.
- Být nekompetentní – Tím, že nebudeme umět všechno, umožníme ostatním, aby se rozvíjeli a převzali odpovědnost, což je klíčové pro růst a úspěch.
[Čili je zapotřebí práci delegovat – vyžadovat od druhých. Je však nesmírně těžké najít kvalitní zaměstnance, kteří vám firmu zároveň nezruinují svými platovými nároky. Proto je tak silný zájem o umělou inteligenci. AI se stává vysoce kompentní. Kdo tyto systémy dokáže integrovat s úspěchem do svých systémů, např. pro generaci seo popisu výrobků v eshopu, nebo i pro generování výkresové dokumentace, má jasnou výhodu před těmi, kteří budou stále spoléhat jenom na zaměstnance.] - Chránit svou reputaci – Reputace a dosah jsou základem úspěchu. Důležité je být osobou, na kterou se lidé mohou spolehnout a které důvěřují.